Forum Moja droga Strona Główna Moja droga
Forum religijne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

WOLNOSC RELIGIJNA

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Moja droga Strona Główna -> Ciekawe linki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomasz G
VIP
VIP



Dołączył: 14 Wrz 2011
Posty: 1023
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 14:26, 04 Sty 2018    Temat postu: WOLNOSC RELIGIJNA

Chrzescijanstwo

KTO WYMYSLIL WOLNOSC RELIGIJNA

Twierdzi sie, ze Pismo Swiete nie mowi nic o koncepcji wolnosci religijnej i ze sformulowano ja dopiero w okresie oswiecenia w reakcji na koscielna nietolerancje, fanatyzm i przesladowania na tle religijnym. popularny i niestety niebezpodstawny poglad. Historia zna wiele przypadkow nad-uzyc w sferze religijnej, przesladowania inaczej wierzacych. Przesladowali nawet przesladowani.

Czy jednak twierdzenia te sa prawda w odniesieniu do autentycznego chrzescijanstwa?

Na dlugo przed oswieceniem, bo juz na poczatku III wieku n.e., wyrazenia libertas religionis uzyl Tertulian (160-220), wedlug ktorego ograniczenia w kwestiach religijnych nalezalo odrzucic, a chrzescijanstwo powinno w naturalny sposob prowadzic do osobistej wolnosci religijnej1. Byl to czas przesladowac chrzescijan w cesarstwie rzymskim. Zakonczylo je wydanie w 313 roku edyktu tolerancyjnego zwanego mediolanskim. Jednak juz kilkadziesiat lat pozniej, gdy chrzescijanstwo stalo sie religia panstwowa, wladze koscielne same usankcjonowaly przesladowanie heretykow.
Ewangelie kilka razy wspominaja o wolnosci, ale raczej w sensie duchowym od mocy grzechu, niz jakimkolwiek innym sensie2. Czy to znaczy, ze Jezus nie popieral wolnosci religijnej? Spojrzmy na czasy Jezusa oraz porownajmy zasady, na jakich opiera sie wolnosc religijna z Jego zyciem i nauczaniem.
W I wieku n.e. nikt jeszcze nie probowal definiowac wolnosci religijnej. Nie oznacza to jednak, ze ludziom nie wolno bylo zmieniac religii. Rzym w zasadzie tolerowal wiekszosc religii. Z chrzescijanami bylo inaczej. Od samego poczatku musieli znosic przesladowanie ze strony zydowskich braci. Wladze rzymskie nierzadko nawet chronily przed nimi chrzescijan. Jednak pozniej Rzym zaczal przesladowac chrzescijan, bo nie chcieli uczestniczyc w kulcie cesarza.
Dzis uznaje sie, ze wolnosc religijna przysluguje kazdemu czlowiekowi i obejmuje wolnosc zmiany religii czy wierzen oraz wolnosc manifestowania swojej religii czy wierzen w nauczaniu, praktykowaniu, nabozenstwie i zwyczajach, czy to indywidualnie, czy w spolecznosci z innymi3. Podstawa tak zdefiniowanej wolnosci religijnej jest zasada osobistej wolnosci wyboru.


Ewangelia wolnosci wyboru

Jezus zas popieral wolnosc wyboru. Wedlug Niego sluzenie Bogu i oddawanie Mu czci jest kwestia przekonania i wyboru. Nawet On sam stanal przed takim wyborem. Szatan kusil Go dobrami tego swiata w zamian za uznanie swojej wyzszosci. Jezus odrzucil te pokusy. Dokonal wyboru. Postanowil byc posluszny Bogu4. Krotko przed ukrzyzowaniem znowu byl kuszony, by ratowac swe zycie oraz uniknac meki. I te pokuse odrzucil, wybierajac posluszenstwo Bogu bez wzgledu na koszt5. Skoro Bog nie przymusil swego Syna do posluszenstwa, zostawiajac Mu wolnosc wyboru, dlaczego mialby do tego przymuszac ludzi? Nie ma milosci bez wolnosci wyboru.
Wiele ewangelicznych epizodow swiadczy o tym, ze Jezus nikogo do przyjecia Jego nauczania nie zmuszal oraz ze byl przeciwny wszelkiemu przymusowi w religii. Gdy pewna Greczynka blagala Go, by uzdrowil jej coreczke, nie postawil jej warunku, ze najpierw musi sie stac Jego wyznawczynia6. W rozmowie z Samarytanka nie spieral sie z nia, czyja religia jest wlasciwa. Z szacunkiem wysluchal jej zdania i podzielil sie z nia wlasnym przeslaniem, bez przymusu i nekania7. Gdy innego razu Jego uczniowie w przyplywie fanatyzmu chcieli prosic Boga o zniszczenie pewnej wioski za nieokazanie Jezusowi naleznej goscinnosci, Jezus skarcil ich, mowiac: „Nie wiecie, jakiego ducha jestescie”8. Nietolerancja i przemoc religijna nie byly i nie sa czescia nauczania Jezusa.
Ludzie mieli moznosc swobodnego wyboru od samego poczatku. Drzewo wiadomosci dobrego i zlego zostalo zasadzone w Edenie miedzy innymi po to, by Adam i Ewa mieli realna mozliwosc wyboru posluszenstwa swojemu Stworcy9. Gdy wieki pozniej Izraelici wchodzili z Jozuem do Ziemi Obiecanej, ten powiedzial do nich: „Wybierzcie sobie dzisiaj, komu bedziecie sluzyc (...). Lecz ja i dom moj sluzyc bedziemy Panu”10.
Wolnosc wyboru jest darem Bozym. Jezus tez z niego korzystal. Gdy nadszedl duchowy kryzys i Jego uczniowie zaczeli Go opuszczac, ostatnim dwunastu zadal proste pytanie: „Czy i wy chcecie odejsc?”11. Zostawil im wolnosc wyboru. Nikogo nie zmuszal do bycia Jego uczniem. Ale tez nigdy nie byl neutralnym obserwatorem tego typu wyborow. Dlatego wezwal bogatego mlodzienca, by poszedl za Nim12. Modlil sie za swoich uczniow, by pozostali wierni13. Byl zasmucony, gdy mieszkancy Jerozolimy odrzucili Go14. Polecil swoim uczniom isc i glosic dobra nowine wszystkim i wszedzie15. Jednak pomimo swojej gotowosci kierowania ludzi ku wlasciwym wyborom Jezus nigdy nikogo do niczego nie zmuszal. Nie glosil z mieczem w jednej rece, a krzyzem w drugiej. Nie polecil swoim uczniom burzyc poganskich swiatyn.


Przesladowania i dyskryminacja

Jedna z najwiekszych tragedii w dziejach chrzescijanstwa bylo usprawiedliwianie religijnych przesladowan i tzw. swietych wojen. Zaczelo sie na poczatku V w. od Augustyna (354-430), jednego z najwiekszych starozytnych teologow. Niewlasciwie interpretujac przypowiesc Jezusa o uczcie weselnej, usprawiedliwial przesladowania heretykow. Gospodarz urzadzil przyjecie weselne dla syna i zaprosil przyjaciol. Jednak ci odrzucili zaproszenie. Upokorzony wyslal sluge na ulice i drogi, by zapraszal wszystkich, ktorych napotka, a nawet, by napotkanych „przymuszal”16. To greckie slowo anagkazo mozna przetlumaczyc jako ‘ograniczac’ lub ‘przymuszac’, nie musi jednak oznaczac przymuszania jedynie sila, ale takze perswazja17. I choc Jezus nie zmuszal ludzi do uwierzenia w Niego i raz po raz uczyl apostolow, by unikali konfliktow i nie mscili sie za doznane krzywdy18, Augustyn uznal, ze wladze koscielne moga przymuszac heretykow do przyjecia prawdy. Jego poglady utorowaly droge pozniejszej inkwizycji.
Dzisiaj zyjemy w innym swiecie — Powszechnej Deklaracji Praw Czlowieka, konstytucji uznajacych wolnosc religijna. W Europie przesladowani na tle religijnym moga nawet odwolac sie do Europejskiego Trybunalu Praw Czlowieka, a kraj uznany winnym podlega sankcjom.
Przesladowania i dyskryminacja na tle religijnym nadal sie jednak zdarzaja. Jak na nie reagowac? Po pierwsze, wedlug slow Jezusa przesladowania, choc nie sa same w sobie dobre, ostatecznie niosa jakas „korzysc”: „Blogoslawieni, ktorzy cierpia przesladowanie z powodu sprawiedliwosci, albowiem ich jest Krolestwo Niebios. Blogoslawieni jestescie, gdy wam zlorzeczyc i przesladowac was beda (...) ze wzgledu na mnie! Radujcie i weselcie sie, albowiem zaplata wasza obfita jest w niebie (...)”19. Nie oznacza to jednak, ze przesladowania nalezy prowokowac. Jezus zalecal raczej ich unikanie: „Gdy was przesladowac beda w jednym miescie, uciekajcie do drugiego”20. Samych zas przesladowcow nakazywal... milowac: „Milujcie nieprzyjaciol waszych i modlcie sie za tych, ktorzy was przesladuja”21. Nasladowcy Chrystusa powinni tez umiec korzystac z przyslugujacych im praw. Tak czynil apostol Pawel. Gdy jego prawa nie byly szanowane, reagowal, korzystajac ze swojego rzymskiego obywatelstwa22.
Uczniowie Jezusa powinni znac swoje prawa i obowiazki. W wielu krajach wolnosc religijna jest chroniona prawem. Czasami nalezy wladzy o tym przypominac. Nietolerancja i przesladowanie sa produktem grzechu i przecza ludzkiej godnosci. Przymus jest przeciwny przeslaniu Chrystusa, ktore szanuje wolnosc wyboru. Dlatego pragne miec wolnosc wyboru mojej religii i musze szanowac taka sama wolnosc innych osob. Pragne sie dzielic moja religia z innymi i wierze, ze inni takze powinni miec taka mozliwosc. Nie akceptuje zmuszania ludzi do porzucenia czy zachowania religii wbrew ich woli, dyskryminacji ze wzgledu na wierzenia, gwalcenia sumien, przemocy wobec niewinnych. Te wartosci sa zawarte w pakiecie mojej chrzescijanskiej wiary, wiary Jezusa.

John Graz


1 Zob. Roland Minnerath, „Tertullien precurseur du droit a la liberte de religion”, Mediterranees, Moyen Age chretien et Antiquite, L’Harmattan, nr 18-19, 1999, s. 33-43. 2 Zob. J 8,36. 3 Art. 18 Powszechnej Deklaracji Praw Czlowieka ONZ z 10.12.1948. 4 Zob. Mt 4,1-10. 5 Zob. Mk 14,32-41. 6 Zob. Mk 7,24-30. 7 Zob. J 4,7-42. 8 Zob. Lk 9,51-56. 9 Zob. Rdz 2,16-17.
10 Joz 24,15. 11 J 6,67. 11 J 13,27. 12 Zob. Mk 10,17-22. 13 Zob. J 17,6-25. 14 Zob. Lk 13,34-35. 15 Zob. Mt 28,19-20. 16 Lk 14,23. 17 Zob. The Expositors Bible Commentary, red. Frank E. Gaebelein, t. 7, Grand Rapids 1984, s. 978. 18 Zob. Mt 5,43-47; 6,14-15; 7,1-5; 10,14. 19 Mt 5,10-12. 20 Mt 10,23. 21 Mt 5,44-45. 22 Zob. Dz 16,37.39; 22,25.29.


[Autor jest sekretarzem generalnym Miedzynarodowego Stowarzyszenia Wolnosci Religijnej (IRLA). Artykul jest skrotem rozdzialu z ksiazki Freedom and Faith].

Znaki Czasu wrzesien 2013 r. [link widoczny dla zalogowanych]

Judaizm

Ludzie nie sa jednakowi. W Talmudzie czytamy: „roznia sie glosem, wygladem i pogladami” (Sanhedryn 38a). Jest to sytuacja naturalna. Tolerancja jest podstawa istnienia spoleczenstw. Zwlaszcza we wspolczesnym swiecie, gdzie coraz mniej jest kultur zamknietych, monolitycznych i uznajacych te same wartosci. Tolerancja dla innosci i dla ludzi, ktorzy te innosc reprezentuja, jest absolutnie konieczna. Polega ona na zaniechaniu przesladowania i dyskryminowania innych za to, ze nie sa tacy, jak my, ze wszyscy nie jestesmy jednakowi.

Warto jednak uswiadomic sobie, ze tolerancja oznacza godzenie sie z obecnoscia jakiegos zjawiska, jakiegos pogladu, jakichs wartosci mimo braku aprobaty dla nich. Godzenie sie, czyli nieprzeciwstawianie sie im, niedyskryminowanie ich, ale – w dalszym ciagu – nieaprobowanie ich, a wiec nieuznawanie ich za wartosc majaca zastapic powszechna, obowiazujaca ogol norme.

W ostatnich czasach nastepuje jednak wyrazna zmiana sensu pojecia „tolerancja”. Tolerancja coraz bardziej i coraz czesciej jest bowiem utozsamiana z „akceptacja”. Zakresy pojeciowe tych dwu slow zaczynaja sie pokrywac, choc przeciez „godzenie sie z obecnoscia” nie oznacza wcale akceptacji.

Czesto jakies zjawisko lub poglad, ktory nie znajduje akceptacji, domaga sie tolerancji wobec siebie, choc naprawde chodzi mu o akceptacje. Chce byc nie tylko tolerowane, ale akceptowane.

Zmiana znaczenia slowa „tolerancja”, o ktorej mowimy, pozwala uzyskiwac akceptacje wlasnie pod falszywym haslem „tolerancji”. Zwlaszcza ze istnieje powszechny kult tolerancji jako niepodwazalnej wartosci i pojawia sie lek przed byciem oskarzonym o jej brak, nawet wtedy, gdy okazuje sie tolerancje wobec jakiegos zjawiska, ale nie godzi sie na jego akceptacje (przykladowo: polski filozof Leszek Kolakowski nazywal "przejawem karygodnej nietolerancji w druga strone" zadania organizacji homoseksualistow, aby Kosciol odwolal swoje nauczanie na temat homoseksualizmu, ktore chrzescijanstwo przejelo z Tory).


W judaizmie problem tolerancji wobec odmiennych pogladow ma odwieczna tradycje i odpowiedz na to pytanie znajduje sie w Torze.

Przy tolerancji dla odmiennych ludzkich postaw, ktore nie powoduja bezposredniego zla i wynikaja z odmiennosci kulturowej, istnieje zupelnie inna postawa wobec egzekwowania praw z kategorii miszpatim („osadzen”), ktore maja wyrazny cel i konsekwencje spoleczne (na przyklad jest to zakaz morderstwa i kradziezy). Tolerancja wobec lamania tych spolecznych zasad bylaby rownoznaczna ze zgoda na przesladowania, tortury i inne niesprawiedliwosci. Na przyklad wspolczesna „wielokulturowosc”, ktora miala – w idealistycznym zalozeniu – spelniac role edukacyjna i przelamywac bariery w kontaktach pomiedzy ludzmi z roznych kultur, sprowadza sie czesto we wspolczesnym swiecie zachodnim do tolerancji wobec zla. Gdy np. ludzie innej kultury morduja swoje corki i siostry za kontakty seksualne przed slubem (tzw. zabojstwo honorowe), ideal falszywej tolerancji dla „wielokulturowosci” powoduje, ze protesty sa niesmiale, wyroki lagodne i morderstwa sa kontynuowane.

Dlatego wlasnie musza istniec inne reakcje na lamanie uniwersalnych zasad etycznych (ktorych bezwzglednie trzeba bronic), a inne – na naruszanie zasad nieposiadajacych wymiaru uniwersalnego (wlasciwa postawa wobec nich jest tolerancja).

Religijni Zydzi wymagali przestrzegania 613 przykazan i zasad religijnego prawa. Jednak wymagali wylacznie od siebie samych. Od swiata zewnetrznego wobec ich wartosci i przekonan oczekiwali zachowan zgodnych z podstawowym kodeksem moralnym, zawartym w Torze, a znanym pod nazwa Siedmiu Przykazan Potomkow Noacha. Tu wlasnie wykreslona byla (i jest) granica tolerancji.

[link widoczny dla zalogowanych]

Islam

"Arabowie podbijajac ziemie nalezace do cesarstwa bizantyjskiego, zetkneli sie z kultura antyczna. Byli wyjatkowymi najezdzcami - nie tylko jej nie niszczyli, lecz dokladali staran, by ja zachowac. Aby sprawnie rzadzic panstwem, pozostawali na zdobytych ziemiach dawnych urzednikow. Wykazywali sie przy tym niespotykana w tamtych czasach tolerancja - mieszkancy terenow dawnego Bizancjum mogli pozostac przy swojej wierze. Nalozona na nich tylko obowiazek placenia podatku, z ktorego zwolnieni byly muzulmanie. Pod wplywem arabskim nie tylko istnialy, ale nawet rozbudowywaly sie chrzescijanskie klasztory i koscioly. Chrzescijanie i Zydzi zachowywali swe urzedy, a niektorzy dochodzili nawet do najwyzszych stanowisk. Arabom udalo sie stworzyc zwarte panstwo, ktorego jednosc umacnial jezyk arabski blyskawicznie upowszechniajacy sie na zdobytych ziemiach."

"[Muzulmanie] zglebiali tajniki matematyki i medycyny (...) W obu dziedzinach osiagneli bardzo wysoki poziom wiedzy. To wlasnie arabowie wprowadzili do matematyki liczbe zero."

"W wielu miastach arabowie zalozyli biblioteki. W niektorych przechowywano nawet 200 000 ksiag. Porownajmy to ze zbiorami wielkich bibliotek na zachodzie Europy: duza bibliotek katedry w Konstancji liczyla w tym czasie 350 tomow, biblioteka katedralna w miescie Bamberg zaledwie 96 tomow."

"(...) W tym czasie przewaga kultury arabskiej nad europejska byla ogromna (...)"

"Warto jednak pamietac, ze muzulmanie nie sa jedynymi, ktorzy prowadzili wojny z wyznawcami innych religii, a islam nie jest jedyna religia, wsrod ktorej wyznawcow pojawiaja sie fanatycy. W Koranie wiele fragmentow zaleca tolerancje religijna zwlaszcza wobec Zydow i chrzescijan"

"I wreszcie II sura mowi: "Nie ma przymusu w religii". Wydaje sie, ze w sredniowieczu, w kontaktach chrzescijan z Arabami, to wlasnie Arabowie czesciej stosowali sie do nakazow tolerancji, niz chrzescijanie do przykazania milosci nieprzyjaciol. Na ziemiach zajetych przez Arabow chrzescijanstwo pozostalo religia tolerowana, a jego wyznawcy zostali obciazeni jedynie dodatkowym podatkiem. W arabskim szpitalu w X wieku nie robiono zadnej roznicy miedzu chorym muzulmaninem, zydem czy chrzescijaninem. Chrzescijanie piastowi najwyzsze urzedy, w tym urzad nastepcy wladcy - wezyra i urzad ministra wojny. Tymczasem chrzescijanscy rycerze, ktorzy w koncu XI wieku wyruszyli na wyprawy krzyzowe do Ziemi Swietej, nie wahali sie przed masowym mordowaniem tak muzulmanow, jak zydow."

[link widoczny dla zalogowanych]


Polecam rowniez
programy Hope Channel Polska, i nadzieja.tv:dostepne z trzech
zrodel:
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Moja droga Strona Główna -> Ciekawe linki Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin