Forum Moja droga Strona Główna Moja droga
Forum religijne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Islam wobec chrzescijanstwa .....

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Moja droga Strona Główna -> Ciekawostki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomasz G
VIP
VIP



Dołączył: 14 Wrz 2011
Posty: 1268
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 12:58, 09 Gru 2015    Temat postu: Islam wobec chrzescijanstwa .....

Islam wobec chrzescijanstwa



Dla muzulmanow chrzescijanstwo jest jedna z trzech religii objawionych. Choc nastapila ona po judaizmie, podobnie jak religia zydow nie zawiera pelni objawienia, gdyz ta znajduje sie jedynie w islamie, ostatniej, najdoskonalszej religii, bedacej zwienczeniem wszystkich dotychczasowych objawien.

Poniewaz chrzescijanstwo istnialo w momencie powstawania islamu, w Koranie i hadisach mozemy znalezc wyraznie nakreslony obraz tej religii, jednak wizerunek ten nie jest jednoznaczny.

Przede wszystkim chrzescijanstwo ukazane jest jako wiara w Jedynego Boga. Chrzescijanie jako wierzacy w Niego moga dzieki swej wierze oraz wiernosci jej stanowic wzor dla muzulmanow. Koran mowi o nich, w wiekszosci przypadkow razem z zydami, jako o „ludziach Ksiegi” (ahl al-kitab), czyli posiadajacych objawione przez Boga Pismo Swiete, ludziach poboznych, ktorzy dostapia zbawienia (85:4–8, 18:9–26). Jednak inne sury, szczegolnie pozniejsze, ukazuja odmienne podejscie do chrzescijan i ich wiary, ktore jest nastepstwem konfliktow. Znalezc mozna nastepujace zarzuty przeciw chrzescijanstwu: podzial na zwalczajace sie ugrupowania, kult grobow, obrazow i swietych, utrzymywanie duchowienstwa, ktore zbyt duzo kosztuje, spozywanie pokarmow nieczystych (wieprzowina i alkohol), odrzucenie Mahometa i nieuznanie jego roli wyslannika Bozego.

Koran twierdzi, iz pisma objawione chrzescijan, podobnie jak i zydow, zawieraja w sobie slowo Boze, ale chrzescijanie zle je interpretuja, gdy twierdza na przyklad, ze Jezus byl synem Boga, umarl na krzyzu, gdy zaprzeczaja, ze Pisma te zapowiadaja przyjscie ostatniego, najdoskonalszego z wyslancow Bozych, Mahometa (4:171). Niezgodna z muzulmanskim objawieniem wiara chrzescijan bierze sie z faktu, ze nie tylko zle interpretuja oni swoje swiete ksiegi (3:187, 5:47), ale, jak mozna zrozumiec pewne fragmenty Koranu, sfalszowali teksty tych ksiag (czy tez posiadaja tylko ich czesc: 4:44, 51). Negatywnie postrzegana jest przez Koran wiara w Trojce sw. (5:73–74; uznawana za najwieksze wykroczenie, czyli politeizm, dodawanie Bogu towarzyszy, tzw. szirk – 4:4.

Ogolnie rzecz biorac, mozna wyroznic nastepujace postawy muzulmanow wobec Biblii:

odrzucenie jako niewiarygodnej (najbardziej skrajne podejscie reprezentowal Ibn Hazm, zm. 1063),

uznanie z zastrzezeniami, iz fragmenty zostaly dodane lub znieksztalcone (np. Al-Dzuwajni, zm. 1085),

uznanie z podkresleniem koniecznosci wlasciwej interpretacji (np. przypisywany Al-Ghazalemu, zm. 1111).

Zadna z nich nie jest w sposob konieczny zwiazana z jakas konkretna epoka historyczna.

W pozniejszych surach nastepuje takze wyrazne oddzielenie chrzescijan od zydow (2:113), ktorych obraz jest zdecydowanie gorszy, poniewaz nie uwierzyli oni w Jezusa (3:55), sa zawzieci we wrogosci (5:82) i przesladowali Marie m.in. z powodu dziewiczego poczecia Jezusa, w ktore nie uwierzyli. Wspolczesnie wizerunek zydow jest w swiecie muzulmanskim znacznie bardziej negatywny niz byl w przeszlosci, a wynika to z konfliktu izraelsko-palestynskiego1.

W hadisach chrzescijanstwo takze postrzegane jest jako monoteizm o tych samych podstawach wiary w Jedynego Boga. Natomiast w praktyce zycia spolecznego uksztaltowal sie obraz chrzescijan jako stojacych nizej od muzulmanow, gdyz wiara w Mahometa, ostatniego z szeregu prorokow, jest lepsza niz wiara w Jezusa-proroka.

Hadisy zawieraja praktyczne wskazowki na temat traktowania chrzescijan. Jesli nie walczyli oni z wyznawcami islamu, mogli spokojnie zyc i praktykowac swoja wiare jako objeta ochrona, podporzadkowana mniejszosc religijna (ahl az-zimma), zobowiazana do placenia podatku poglownego (dzizja), ktory byl odplata za ochrone (to wywodzi sie juz z Koranu – 9:29). Nie nalezy ich jednak zmuszac do zmiany wiary, nawrocenie „ludzi Ksiegi” musi sie dokonac pokojowo, np. na drodze przykladu. Zawarte w hadisach wypowiedzi na temat chrzescijan takze nie sa jednoznaczne: raz pozytywne (sa pobozni, wierza w jednego Boga), raz negatywne (dziela sie na sekty, falszuja swoje swiete ksiegi, nie sa wierni slowu Bozemu, czcza groby i obrazy).

Teologowie muzulmanscy podobnie jak Koran i hadisy nie sa zgodni w swych zapatrywaniach na chrzescijanstwo – islam nie jest wszak jednolity, brak mu jednej zwierzchnosci, stad wsrod muzulmanow wystepuje wiele odmiennych pogladow na rozne sprawy. Tak bylo u teologow klasycznych, jest tak i u wspolczesnych.

Fundamentalistyczni mysliciele, jak Raszid Rida (1865–1935) czy Sajjid Kutb (1903–1966), twierdzili, ze chrzescijanstwo to zamaskowany politeizm i zbudowane jest na bledach, zlej interpretacji i sfalszowaniu Starego i Nowego Testamentu. Przekonania te byly wynikiem osobistych doswiadczen zwiazanych ze swiatem chrzescijanskim i rozczarowaniem kultura zachodnia. Jednak poglady te odrzucane sa przez wiekszosc muzulmanow, choc znajduja czasem poklask wsrod niewielkiej grupki roznego rodzaju fundamentalistow muzulmanskich.

Sa takze uczeni i teologowie muzulmanscy, dla ktorych nie ma watpliwosci, ze chrzescijanie wierza w jednego Boga i nie uprawiaja szirku (czyli politeizmu, nie dodaja Bogu towarzyszy), nie sa zatem niewiernymi (kuffar). Choc nieco roznia sie w swych pogladach, to widza koniecznosc podejmowania dialogu z chrzescijanami na zasadach rownosci i wzajemnego szacunku. Sa to tacy uczeni starszego juz dzis pokolenia, jak Muhammad Arkoun, Abd al-Majid Charfi, Muhammad Talbi czy Mahmud Ayoub. Znaja oni chrzescijanstwo ze zrodel chrzescijanskich, wyrazaja sie pozytywnie o stosunku Soboru Watykanskiego II do islamu i muzulmanow, a takze widza potrzebe wypracowania nowego podejscia do chrzescijanstwa, ktore uwzglednialoby wspolczesna sytuacje we wzajemnych kontaktach i nie opieraloby sie na sredniowiecznych polemikach antychrzescijanskich.

Mimo zroznicowanego obrazu chrzescijanstwa, w praktyce kontaktow miedzy wyznawcami obu religii widac jednak bylo od poczatku szacunek dla chrzescijan jako monoteistow i „ludzi Ksiegi” oraz do ich wierzen (przy uznaniu islamu za najlepsza religie). Muzulmanie obdarzaja szacunkiem kazdego, kto szczerze wyznaje swoja wiare i jest pobozny, zatem wierzacy chrzescijanie w wiekszosci przypadkow, takze przez zwyklych ludzi, sa postrzegani pozytywnie i spotykaja sie z zyczliwym nastawieniem do swych praktyk religijnych.

(asn)




[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Moja droga Strona Główna -> Ciekawostki Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin